Marketing a psychológia farieb - Novinky

Marketing a psychológia farieb

Marketing a psychológia farieb (Psychológia farieb v marketingu)

Prečo cítime pokoj, keď sme obkolesení prírodou? Prečo v nás zelená lúka a modrá obloha evokuje pocit pohody? Prečo máme nepríjemný pocit, keď vidíme červenú na semafóre alebo značku „STOP!“? V nasledovných riadkoch si na tieto otázky odpovieme.
O farbách je všeobecne známe, že dokážu pozitívne, ale aj negatívne ovplyvňovať našu myseľ. Ľudský mozog farby spracúva automaticky a bez toho, aby sme si to uvedomovali ich kategorizuje a vyhodnocuje.
Pri kúpe určitého produktu je pre 93% klientov jedným z najdôležitejších kritérií výberu vizuálny vzhľad a takmer 85% ľudí priznalo, že si určitý produkt kúpili najmä kvôli farbe. Farba skrátka „predáva“.

Ako jednotlivé farby vplývajú na ľudí?

Červená - stimuluje telo, zvyšuje krvný tlak a tep, vyvoláva pocit naliehavosti, čo pôsobí priaznivo   na predaj. Veľmi častá je v reťazcoch rýchleho občerstvenia, keďže podporuje chuť do jedla.
Modrá – typická „mužská“ farba. Spája sa s mierom, vodou, oblohou, spoľahlivosťou, poskytuje   pocit bezpečia, potláča chuť do jedla a všeobecne stimuluje produktivitu. Najčastejšie ju používajú konzervatívne značky, aby zvýšili dôveru vo svoje produkty.
Zelená – zdravie, pokoj, príroda, sila. Pôsobí uvoľňujúco, preto ju môžeme nájsť v obchodoch, častá je tiež v rôznych environmentálnych kampaniach. Zelená navodzuje pocit harmónie a rovnováhy, čím podporuje rozhodovanie.
Fialová – často spájaná s autorskými právami, evokuje múdrosť a rešpekt. Stimuluje kreativitu a riešenie problémov. Používa sa aj na propagáciu dekoratívnej kozmetiky a výrobkov proti starnutiu
Oranžová a žltá – živé, veselé farby, ktoré dodávajú pozitívnu energiu. Oranžová však môže vyvolávať aj pocit opatrnosti. Žltá stimuluje mozgovú činnosť, vyvoláva aktivitu a odolnosť voči únave.
Čierna – evokuje autoritu, silu a stabilitu. Pri častom používaní však môže pôsobiť obťažujúco
Šedá – symbolizuje starobu a solidaritu. Príliš veľa šedej môže viesť k pocitom depresie.
Biela – je spojená s čistotou, pocitom bezpečnosti a veľmi dobre podporuje kreativitu. Medzi ostatnými farbami zohráva neutralizujúcu úlohu. Ak sa použije ako pozadie, všetky ostatné objekty, ktoré sa pred ňou nachádzajú budú zdôraznené.
Ako uplatniť teóriu farieb v praxi?

Použitie kontrastov pomôže upriamiť čitateľovu pozornosť na dôležité časti
Sýte farby pôsobia na emócie
Jasné farby podporujú energickosť, čo vedie k pozitívnym reakciám klientov.
Tmavšia farebná téma čitateľom uľahčí spracovanie väčšieho množstva náročných informácií

<< Späť na predošlú stránku